مــــوســـــیـــــقــــی بـــــوشــــهـــــر

سلام بوشهر سلام بر اب و خاکت *** *** سلام بر عاشقون سینه چاکت

مــــوســـــیـــــقــــی بـــــوشــــهـــــر

سلام بوشهر سلام بر اب و خاکت *** *** سلام بر عاشقون سینه چاکت

استفاده از صندلیهای حسی در کنسرت موسیقی ناشنوایان

 

استفاده از صندلیهای حسی در کنسرت موسیقی ناشنوایان 

 

 

محققان با استفاده از صندلی مخصوص لمسی قصد دارند کنسرت موسیقی را در تورنتو کانادا مخصوصا افراد ناشنوا برگزار کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، صندلی هایی که به افراد ناشنوا توانایی شنیدن موسیقی را خواهد داد در کنسرت موسیقی که مخصوص افراد ناشنوا برپا خواهد شد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
صندلی "اموتی" ابداعی است که سه سال پیش در دانشگاه ریرسون اختراع شده و برخی از دانشمندانی که در تولید آن شرکت داشته اند نیز در گروه نوازندگان کنسرتی که برای ناشنوایان برگزار خواهد شد شرکت دارند.
یکی از انواع این صندلی ها به 16 بلندگو که در قسمت پشتی و بازوها جاسازی شده اند مجهز است که این بلندگوها توانایی تحریک حس لامسه فرد را دارند. نمونه دیگر به 14 بلندگو مجهز است که از ارتعاشات حرکتی بیشتری برخوردار بوده و زمانی که موسیقی یا ساز خاصی شروع به نواختن می کند فعال خواهد شد.
در گذشته تنها راهی که به واسطه آن افراد ناشنوا توانایی شنیدن موسیقی را داشتند عبور امواج صوتی و حس این امواج بود اما صندلی های اموتی با شکستن فرکانسهای صوت امکان حس انواع نواختهای سازهای مختلف را از میان بلندگوهای مختلف به فرد خواهد داد. همچنین این صندلی ها می توانند فرکانسهای بالای صدا را به امواجی که توسط گوش ناشنوایان قابل ردیابی است، تبدیل کنند.
پوست انسان توانایی تمیز دادن اصوات با طول موج پایین و بالا را تا سطح هزار هرتز داشته و می تواند فرکانسهای بالای 2 هزار هرتز را نیز ردیابی کند اما امکان تمیز دادن اصواتی در فاصله هزار و 500 تا 2 هزار هرتز امری است که تاکنون به اثبات نرسیده است.
خوشبختانه اکثر سازهای موسیقی به گونه ای نواخته می شوند که در دامنه ردیابی صوتی پوست قرار می گیرد. برای مثال پوست انسان توانایی ردیابی سه بخش از اصوات ناشی از پیانو را دارد. محققان نیز بر همین اساس ابداع این صندلی را پایه گذاری کردند.
محققان دریافتند می توان فرکانسهای اصوات بلند را فشرده ساخته و فرکانس اصوات کم را افزایش داد و با جا دادن تمامی اصوات در دامنه ردیابی پوست، امکان احساس این امواج را برای افراد ناشنوا به وجود آورد.
آزمایش بر روی افراد ناشنوا نشان می دهد که با استفاده از این صندلی افراد توانایی حس کردن موسیقی را داشته و حتی در زمانی که موسیقی کلاسیک برای آنها پخش شد افراد به رهبری گروه فرضی نوازندگان آن می پرداختند.
کنسرت موسیقی که با استفاده از صندلی های اموتی برگزار خواهد شد به سیستم دیگری به نام میوزیک ویز نیز مجهز است که با نمایش بصری موسیقی به صورت انیمیشن و اشکال گرافیکی می تواند تاثیر گذاری صندلی ها را افزایش دهد. رنگهایی که توسط این نرم افزار نمایش داده خواهد شد با نت های در حال نواخته شدن در ارتباط است که با اشکال متفاوت در غلظتهای متفاوت نمایش داده می شود.
بر اساس گزارش سی بی اس، در این صورت تجربه شنیدن موسیقی برای افراد ناشنوا تنها یک تجربه لمسی نخواهد بود بلکه با تلفیق تصویر می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی فرد گذاشته و درک وی را از موسیقی افزایش دهد. 

 

اصطلاحات موسیقی ایران

 

آ/ الف

آ:


آیین جمشید
از آوازهای سی گانه باربد. این لحن را نظامی ساز نوروز خوانده است.

آذربایجانی

از گوشه های دستگاه شور است.

آرایش خورشید

از لحان سی گانه باربد است. در برهان قاطع نام این آواز آرایش جهان آمده است.

الف:

ابوعطا

یکی از متعلقات دستگاه شور، که گامش با آن یکی است و تنها اختلاف آن با شور در توقف مکرر روی درجه چهارم ( نت شاهد ) و درجه دوم ( نت ایست ) است. حجاز نیز شبیه به ابوعطا است و بیشتر برای خواندن مناجاتهای مذهبی و قرآن بکار می رود.

ابوالچپ

نغمه ای که در ماهور و راست پنچ گاه آید.

ارجنه

نوایی و لحنی است از موسیقی.

اسپهان

نام آهنگی از موسیقی.

اسپهانک

نام آهنگی از موسیقی.

اشکنه

نام نوایی از موسیقی است.

اشوراوند

از اصطلاحات موسیقی است.

اصباهان

نام مقامی است از کلیه دوازده مقام موسیقی و آن را اصفهانک نیز خوانند.

اصفهان

یکی از چهار مقاله اصلی موسیقی است دارای دو فرع، حسینی و نوا، نام پرده ای از دوازده پرده موسیقی، اصفهانک نیز گفته می شود.

اصول ثقیل

یکی از هفده اصول موسیقی و اصول را به هندی تال گویند.

اصول خفیف

یکی از هفده اصول موسیقی.

اصول دار

در هیات نوازندگان کسی را گویند که اصول نگاه دارد یا با اشارات دست و چوب و با ضرب آنان را به اصول رهبری کند.

آن که با طبل یا دف یا دورویه( دایره ) اصول نگاه دارد و خوانندگان و رقاصان و ورزشکاران را رهبری کند.

اصول فاخته

نوع یازدهم از هفده گونه اصول در موسیقی است. نام اصولی باشد که از هفده بحر اصول موسیقی و آنرا فاخته ضرب هم خوانند و نام صوتی هم هست.

افشار

نغمه ای از دستگاه شور است، گوشه های مهم آن عبارتند از: درآمد، جامه دران، مثنوی پیچ، قرایی، شاه ختایی.

اوج

از گوشه های دستگاه شور است.

اورنگی

یکی از الحان سی گانه باربد است.

اوفر

هشت ضرب ( دیک دک دک دیک دیک دک ) از ضربهای موسیقی ایران است.  

 

 

 

ادامه دارد ...