نخستین جشنواره پژوهشی موسیقی استان بوشهر
اردیبهشت ۸۶
خدا را شکر هنوز هم کسانی برای موسیقی بوشهر عرق
میریزند .
بار خدایا از تو متشکریم
الها از این که در این سرای بی کسی مارا تنها نمیگزاری و
همیشه در کنار بندگان خالص و نا خالص خود حضور داری ممنونیم
... امین یا رب العالمین ...
پوستر همایش
من نقطه های پژوهش رو درست نمیبینم
خواهشمند از شما به من نشان دهید
چه دمام قشنگی
ما که طبق معمول دیر رسیدیم
اما از اینا جانموندیم
تلفیقی از پیشکسوت و جوان
بگو ماشالله
دسته دوم هم بود
رفتن که یکی بشن
علاقه مندان رو ببینید انگار تا حالا دمام ندیدن
شور و شعف رو در پژوهش میبینید
دوم.دوم.دوم.
بازم پوستر رو بخونید نوشته پژوهش
گروه شبدیز با یک نوازنده جدید
و تکنوازی های بی نقص حیدریه
خیام خانی پیشکسوت شیخ ابلی
ضرب محمد رضا شوشتری و
نی زن که نمیشناسمش
توی خیام خانی یه جا بدجوری طپق زد
اخرین برنامه هم رقص چوپی گروه اقای علی شرفی
از اینا جایزه میدادند
اینم از روی صحنه
. . .
ادامه دارد
...........
موسیقی محلی بوشهر به انزوا میرود
می خندیم
می خندیم
می خندیم
می خندیم
شنیدیم که دیگه نی انبان حرام شده
گوش دادنش حرام شده
دیدنش مکروه
....
انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی به پخش صدای کوروش یغمایی از رادیو
روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود از پخش صدای کورش یغمایی از رادیو به شدت انتقاد کرد.
کورش یغمایی- عکس از سایت شخصی او
این روزنامه در مطلبی با بیان اینکه کارگزار فرهنگی رژیم گذشته نیز وارد صحنه شد، آورده است: «در برنامه رادیوئی صبح ایرانی جمعه (دیروز) در ساعت یازده و ده دقیقه ترانه کورش یغمائی با نام "دو تا چشمون سیاهت" پخش شد.»
روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: «به نظر میرسد مافیای موسیقی که توانمندی خود را در جشنواره دهه فجر امسال نشان داد با ممانعت از رشد هنرمند متعهد و هنر فاخر و دفاع از عناصر ناتوان سعی در نشان دادن تواناییهای عناصر رژیم گذشته دارد.»
روزنامه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از این مطلب آورده است: «پخش آوازهای رژیم گذشته و حتی آهنگهایی که در لوس آنجلس تهیه می شوند از برنامههای موسیقی کم کم دیگر تعجب بر نمیانگیزد. معلوم نیست کدام شورای سیاستگذاری برای موسیقی مجوز نشر این آثار را میدهد! پنجشنبه هفته گذشته نیز یادواره کوتاهی در مورد پرویز یاحقی شوهر سابق حمیرا از تلویزیون پخش شد.»
مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی "مسیح مهاجری" است. این روزنامه به نوعی رسانه نهاد رهبری ایران به شمار می رود.
نمیدونم چی بگم رو دیوار عکس گرفتم خودم با همین گوشی
جواد خودم .
مثلا باربد چی بوده کی بوده و حالا ......
مثل این میمونه که بنویسی.....
اگه گزاشتن اینجا از اون چیزا ننویسیم .
موسیقی ایران، شامل دستگاهها، نغمهها، و آوازها، از صدها سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته، و آنچه دلنشینتر، سادهتر و قابلفهم تر بوده است امروز در دسترس است، بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکل گیری این موسیقی داشتهاند، از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان میتوان به "باربد" و "نکیسا" اشاره کرد.
نگارهای از نوازندگان بر روی کاخ هشتبهشت اصفهان، از سال 1669 م.
ردیف
موسیقی امروز ایران از دوره آقا علیاکبر فراهانی (نوازنده تار دوره ناصرالدین شاه) باقی مانده است که توسط آقا غلامحسین (برادر آقا علیاکبر) به دو پسر علیاکبرخان به نامهای میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله، آموخته شد و آنچه از موسیقی ملی ایران امروزه در دست است، بداههنوازی این دو استاد میباشد که به نام «ردیف موسیقی» نامیده میشود.
ردیف در واقع مجموعهای از مثالهای ملودیک در موسیقی ایرانی است که تقریبا با واژهی رپرتوار در موسیقی غربی هم معنی است. گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهی زندیه و اوایل سلسله ی قاجاریه آغاز شده است. یعنی در اوایل دوره ی قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیفی شد و جای مقامهای چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت.
از اولین راویان ردیف می توان به خاندان فراهانی یعنی آقا علی اکبر فراهانی - میرزا عبدالله - آقاحسینقلی و... اشاره کرد. ردیفهایی که اکنون موجود می باشند : ردیف میرزا عبدالله - ردیف آقاحسینقلی - ردیف ابولحسن صبا - ردیف موسی معروفی - ردیف دوامی - ردیف طاهرزاده - ردیف محمود کریمی - ردیف سعید هرمزی - ردیف مرتضی نی داوود - و... می باشند.
دستگاه
نگارهای از زنی کمانچهنواز بر روی کاخ هشتبهشت اصفهان، از سال 1669 م.
هر دستگاه موسیقی ایرانی، توالیی از پردههای مختلف موسیقی ایرانی است که انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال میدهد. هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده است و معمولا" بدین شیوه ارایه میشود که از درآمد دستگاه آغاز میکنند، به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه ارایه کار میرسند، سپس با فرود به گوشههای پایانی و ارایه تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان میرسانند.هفت دستگاه ردیف موسیقی سنتی ایرانی عبارتاند از:
* دستگاه سهگاه
* دستگاه چهارگاه
* دستگاه همایون
* دستگاه ماهور
* دستگاه شور
* دستگاه نوا
* دستگاه راستپنجگاه
آواز
* آواز ابوعطا
* آواز بیات زند
* آواز دشتی
* آواز افشاری
* آواز بیاتکرد
* آواز بیات اصفهان